Sulky wordt SKY Agriculture

Sulky, Sky en Prolog worden samen SKY Agriculture

Met de onthulling van de nieuwe naam die voortaan drie historische merken bundelt – SKY Agriculture -, legt het Franse familiebedrijf Burel de laatste hand aan een transformatie waarvoor de eerste stappen 10 jaar geleden gezet werden. Deze ontwikkeling, die meer is dan alleen maar een naamsverandering, opent de weg naar een buitengewone dynamiek in termen van innovatie in dienst van de Europese landbouw.

Terwijl het familiebedrijf, eigenaar van de historische merken Sulky, Prolog en Sky, recordresultaten wist te behalen voor de campagne 2022-2023, met een geconsolideerde omzet van 85 miljoen euro voor het boekjaar 22-23, blijven de bestuurders aan zijn ontwikkeling werken. Het door SKY Agriculture gestelde doel? Aan de zijde staan van de agrariërs van morgen, met een uitgebreid aanbod aan innovatieve uitrustingen die aansluiten op de nieuwe behoeften van de Europese landbouw. Het betreft niet slechts een naamsverandering, maar is het resultaat van zorgvuldige afwegingen rondom een ‘monomerk’ strategie en de positionering hiervan, want de eerste stappen voor de transformatie van dit solide concern dateren van 10 jaar geleden.

Julien Burel, de CEO van het concern, licht toe: “De tijd nemen en geen overhaaste beslissingen nemen om de dingen in de juiste volgorde te doen, dat zit in ons DNA. In 2018 hebben we de Baseline ‘Farming together’ gecreëerd, om als eerste stap de band tussen onze drie merken, Sulky, Prolog en Sky te concretiseren. De ontwikkeling vervolgde zijn weg met, in 2020, de interne juridische herstructurering van het concern en de reorganisatie van de commerciële afdeling, de servicedienst en de afdeling reserveonderdelen… Je zou kunnen zeggen dat we eerst het interieur van ons huis aangepakt hebben, alvorens de buitenmuren over te schilderen. En vandaag kunnen we het resultaat van ons werk aankondigen, met de geboorte van het merk SKY Agriculture.”

SKY Agriculture is een samenvoeging van Sulky, Sky en Prolog, en het doel is ons op de toekomst te richten, met een naam die buiten Frankrijk gemakkelijker is uit te spreken, en de komende 20 jaar dezelfde goede resultaten te blijven leveren. David Guy, algemeen directeur van de groep maakt de volgende analyse: “Het feit dat alles goed gaat betekent niet dat je niets moet veranderen. Ons concern is solide en heeft de afgelopen jaren uitstekende resultaten behaald. Maar de zaken kunnen snel veranderen. Dat hebben we gezien met de coronacrisis en Oekraïne… Je moet dan ook altijd voorzichtig blijven. Door onze drie merken onder dezelfde vlag te laten varen, willen we er ook morgen nog zijn om de agrariërs beter te kunnen begeleiden naar een positieve landbouw die oplossingen biedt voor de ecologische en maatschappelijke uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden.”

We benadrukken daarbij dat deze monomerk strategie SKY Agriculture ook in staat stelt zich aan het nieuwe gezicht van de distributie van landbouwmaterieel in Europa aan te passen: de markt concentreert zich, er vinden te pas en te onpas herstructureringen van dealernetwerken plaats, waardoor al sinds een paar jaar hun aantal blijft afnemen. De geboorte van SKY Agriculture heeft verder als doel de groei van de export van het concern te begeleiden. Op dit moment vindt 40% van de verkoop plaats buiten Frankrijk, maar SKY Agriculture is vast van plan om dit percentage op te schroeven naar 50%, daarbij met name steunend op de dynamiek van zijn afdeling ‘research en ontwikkeling’, gericht op vier hoofdlijnen: precisie, technologie, energie-efficiëntie, agronomie.

SKY Agriculture rekent af met de kleuren blauw, groen en rood op het boerenerf! Al het materieel van het merk wordt voortaan gehuld in grafietgrijs en titaanwit, kleuren die het voordeel hebben goed bij elke tractorkleur te passen. David Guy voegt daaraan toe: “Getrokken materieel in alle kleuren van de regenboog is voorbij! Door voor deze bij high technology passende kleurcodes te kiezen, hebben we ook aan de agrariër gedacht die, ongeacht de kleur van zijn tractor, trots kan zijn op het materieel dat hij trekt.”